PORTAL    D'ON VENIM    FOTOS I VÍDEOS

Data: 20 de maig 2017
Distància: 15,8 km

Apunts de l’etapa:

• Avui hem acabat el GR175, Ruta del Císter, començant al Pla de Santa Maria, passant per Figuerola del Camp i Prenafeta per arribar a Montblanc, on l'11 de febrer havíem iniciat la ruta.
• Per diferents motius, hem de lamentar que avui hem sigut poquets caminadors, només 17.
• Ha estat una primera part de pujada i una segona de baixada. Efectivament, s’ha sortit d’una cota de 384 m, s’ha pujat fins a Figuerola del Camp a 410m, seguint pujant fins el Coll de la Coloma a 755m i la Planota del Falcó a 777m. Poc abans d’aquest punt hi ha un mirador, amb baranes i seients de fusta inclosos, des d'on es divisa una magnifica vista. Als peus hi ha el Pla de Santa Maria i Figuerola i es pot apreciar que s’ha fet una bona pujadeta.
• Al punt més alt s’ha esmorzat. Cal fer notar que no solament hem trobat a faltar els que no han pogut venir, sinó que també ens ha faltat la bota del vi, cosa no menyspreable.
• Després d'esmorzar ha tocat anar baixant, primer fins a Prenafeta a 503 m (baixada una mica empipadora per les pedres) i finalment fins a Montblanc a 328.
• Poca cosa més a remarcar, dir però que ens ha fet il·lusió veure que arribàvem just al punt on es va començar la ruta.
• Podem resumir aquesta Ruta del Cister amb les següents dades:
- total quilòmetres fets: 105 aproximadament
- etapes: 7
- caminadors per etapa: entre un màxim de 26 i un mínim de 16.
• Ara a esperar amb ganes la propera aventura,probablement el “Meridià verd”.

Etapa 6a: El Pont d'Armentera - El Pla de Santa Maria

Data: 6 de maig 2017
Assistents: 20
Distància: 14,5 km

Apunts de l’etapa:

• El primer que s’ha de dir avui és que s’ha gaudit d’un dia esplèndid, encara que molt ventós, sobretot a la segona part de l'itinerari, cosa que sempre molesta, tant el vent com el pol·len dels arbres. El paisatge, molt bonic, amb moltes vinyes i ametllers.
• Els desnivells han estat molt poc pronunciats. S’ha sortit del Pont d’Armentera a 350m, s’ha pujat el Coll del Mas Alegret a 381m, s’ha arribat al monestir de Santes Creus a 310m i s’ha acabat al Pla de Santa Maria a 384m.
• A la sortida al Pont d’Armentera, qui ha volgut, ha pogut fer el tallat al mateix bar del final de la darrera etapa.
• Res especial a comentar fins arribar al monestir de Santes Creus. Amb aquest, hem completat la visita (encara que no interiors) als tres grans monestirs del Císter objectiu d’aquesta ruta: Poblet, Vallbona de les Monges i finalment Santes Creus. En aquest ordre ho hem fet nosaltres. L’esplanada a l’entrada és realment majestuosa.
• Asseguts a la pròpia explanada del monestir s’ha pogut esmorzar acompanyats pel sol, però també per un vent molest.
• Al marxar de Santes Creus s’ha produït el problema / anècdota del dia. S’ha agafat un camí equivocat, marcat amb el senyal de GR (barra blanca i roja), però ha resultat que era del GR172, no el nostre 175. Quan ens hem adonat de l'error, els més ràpids ja havien arribat al poble d'Aiguamúrcia, i a la resta els faltava uns pocs centenars de metres. Doncs, au... a tornar cap a Santes Creus per agafar el camí correcte. En el tram d’avui havíem previst fer uns 14,50 quilòmetres i se’n han fet uns18 o més (els diferents aparells tecnològics disponibles no es posen mai d’acord). Els errors es paguen i així ho hem fet, caminant i cansant-nos una mica més del previst.
• Un cop al camí correcte, s’ha seguit la ruta fins al Pla de Santa Maria on ens esperava l'autocar (i la cervesa de rigor per qui ho ha desitjat).
• Ara toca esperar la propera caminada que serà la que tancarà el cercle iniciat a Montblanc el passat 11 de febrer.

Etapa 5a: Montbrió de la Marca-El Pont d'Armentera

Data: 22 d'abril 2017
Assistents: 18
Distància: 16 km

Apunts de l’etapa:

• La d’avui podem dir que ha estat una etapa “punt a punt”, es a dir, de Montbrió de la Marca fins al Pont d’Armentera, sense passar per cap població o nucli habitat.
• El dia ha estat esplèndid i la caminada molt bonica i interessant, encara que una mica dura.
• A la sortida estàvem a una cota de 600 m. i hem pujat fins el Coll de Maldà que està a 878 m. Fer una pujada des del inici en fred i sense “omplir el dipòsit” (possibilitat de cafè o tallat inicial, ja que no hi havia bar) ha estat una mica dur, tot s’ha de dir. A mesura que es va guanyant alçada es pot divisar tota la serra del Tallat.
• Després s’ha anat carenejant fins arribar al cim del Cogulló, a 881 m., el punt més alt, no sols de la etapa, sinó de tot el GR175. Un cop feta la foto de grup, s’ha baixat una mica per tornat a pujar a la roca del Cogulló a 871 m., des de on es disposa d’una vista esplèndida. Entre altres cims, es podia veure Montserrat. Allà dalt hem coincidit amb un grup que pujava en direcció contrària i hem esmorzat. Tot un luxe!
• Es pot dir que els primers metres de baixada de la Roca del Cogulló son els únics moments lleugerament difícils de tota la ruta del Cister. Una barana de fusta protegeix el sortint, del qual es baixa mitjançant tres graons de fusta i després cal fer un xic de desgrimpada entre roques ajudats per un cable d’acer. Una petita aventura, però molt bonic per arribar a un replà en pendent. A partir d’aquest moment, tot és baixar i baixar fins al Pont d’Armentera, situat a 350 m.
• S’ha arribat a Badalona prop de dos quarts de quatre de la tarda.

Etapa 4a: Belltall - Montbrió de la Marca

Data: 8 d'abril 2017
Assistents: 16
Distància: 12,500 km

Apunts de l’etapa:

• Avui sí ! A diferència de l’etapa fallida del passat 25 de març a causa del gruix de neu caiguda la nit anterior, avui ha estat possible realitzar la 4a etapa de la Ruta del Císter.
• Fort contrast amb el dia anterior. Només dues setmanes després, ja hem gaudit d’un preciós dia de primavera, quasi d’estiu. Coses de la primavera!
• La ruta ha estat: sortida de Belltall, pas per el parc eòlic les Forques, Forès i Rocafort de Queralt per acabar l’etapa a Montbrió de la Marca.
• Hem pogut observar alguns danys causats per la nevada, concretament moltes branques d’arbre trencades que pel pes de la neu i el vent no van poder aguantar. Per contra, tot estava molt verd, gràcies a l’aigua de la nevada.
• L’etapa d’avui la podem qualificar de facileta, ja que no han estat molts quilòmetres i ha estat molt planera, només una mica de pujada al principi. Paisatge força bonic, encara que hem fet bastant de camí per l'asfalt.
• S’ha disposat de temps suficient per fer el cafè (o similar) a Belltall, esmorzar tranquil·lament a Forès i arribar a Badalona cap a un quart de tres.

Etapa 4a: Belltall - Montbrió de la Marca

Data: 25 de març 2017
Distància: zero

Apunts de l’etapa:

Estava previst realitzar la 4a etapa de la Ruta del Cister, però la gran nevada de la nit anterior no ho va permetre. A les 7 del matí, com sempre, 17 caminadors esperançats ens varem trobar al Museu de Badalona. Esperançats perquè malgrat que gran part del divendres i tota la nit va estar plovent; i també ho estava fent aquell moment, sempre queda l'esperança de que no plogués durant la caminada, o ho fes amb poca intensitat. I, efectivament, de pluja no en vàrem trobar, però el que no teníem pensat era trobar un bon gruix de neu.
Ja durant al camí, i al passar de la comarca de l'Alt Camp a la de la Conca de Babera per l'alt de Cabra, vam poder constatar la forta nevada que aquella nit havia caigut sobre tota aquella zona. Al arribar a Belltall el gruix de neu era tant considerable que desaconsellava fer el camí del GR175.
Vam baixar del autocar només per tocar la neu i fer algunes boniques fotos. Tot seguir es va improvisar un “pla B”. Baixar fins a Verdú, esmorzar-hi i visitar el museu del càntir i/o el de la joguina. Esmorzar sí que es va poder fer, al bar La Graella, però les visites culturals no. Sembla que el museu de la joguina ja no està en funcionament, i el del càntir no estava obert. De manera que després de compartir alegrament un esmorzar en bona companyia, vam recórrer una mica el poble, tot i que els carrers estaven impracticables, i vam emprendre el camí de tornada cap a Badalona.
El dia 8 d’abril, ja es farà aquesta etapa Belltall – Montbrió de la Marca que havíem previst fer avui.

Etapa 3a: Montblanquet-Vallbona de les Monges-Belltall

Data: 11 de març 2017
Assistents: 17
Distància: 16,3 km (aproximadament)

Apunts de l’etapa:

El primer que s’ha de destacar d’aquesta etapa és el dia esplèndid. Malgrat la data del calendari, ha estat un dia de primavera/estiu, bastant calorós.
Per diferents motius, avui el nombre de caminants no ha estat molt alt, només 17.
Com dèiem també darrerament, l'etapa no estat gaire dura, encara que amb una mica de pujada als dos trams finals.
El primer tram fins a Vallbona de les Monges s’ha fet sense cap problema. Allà hem vist el monestir per fora i, i hem pogut esmorzar tranquil·lament a la plaça. La visita guiada comença més tard i tampoc disposem de temps fer fer-ho. Això és un tast que convida a que cadascú repeteixi visita als llocs de l'itinerari amb més calma.
Al sortir de Vallbona hem tingut una mica de problema amb l'itinerari a seguir, però després de perdre uns minuts tot s’ha solucionat i s’ha pogut continuar la ruta que, tot s’ha de dir, està bastant ben indicada.
Paisatge molt bonic, amb el verd del blat i els fruiters florits. Cap el final, però, s’ha passat per un tram de bosc cremat de fa un cert temps.
Per Rocallaura hi hem passat “com una fletxa” ja que anàvem una mica tard, i encara faltava gairebé una hora per acabar el recorregut a Belltall.
Sigui perquè el trasllat fins a Montblanquet amb autocar ha estar una mica lent (carretera estreta), sigui per una mica de parada al sortir de Vallbona, sigui perquè han estat uns 16 quilòmetres, o sigui pel que sigui, hem arribat a Badalona de tornada tocant les 4 de la tarda, una mica tard, però contents com sempre... i esperant la propera.

Etapa 2a: L'Espluga de Francolí - Montblanquet

Data: 25 de febrer 2017
Assistents: 26
Distància: 16 km (aproximadament)

Apunts de l’etapa:

L’etapa d’avui (la 2a per nosaltres de la Ruta del Císter) ha estat una mica especial, ja que tenia dues parts. Per una banda una etapa més del GR175 amb sortida a l’Espluga de Francolí i arribada a Montblanquet. Per l’altra, i aprofitant que estem a la època i zona adequada, s’ha celebrat una típica calçotada.

El dia ha estat esplèndid i la etapa no ha estat gaire dura. El desnivell s’ha anat fent de mica en mica. En tot el recorregut no s’ha passat per cap nucli habitat.

La ruta està bastant ben indicada i el paisatge i els llocs per a on s’ha passat han estat força bonics. Per un petit mal entès de l’hora de trobada amb el xofer de l’autocar, hem hagut d’esperar una estona a Montblanquet, un municipi molt petit però preciós.

A part dels 26 caminadors, hem tingut a 5 acompanyants que han fer una mica de turisme al matí, visitant les coves de l’Espluga de Francolí i una breu caminada fins a Poblet, per ajuntar-nos tots a l’hora dels calçots.

De la calçotada, celebrada al Restaurat Art de l’Espluga de Francolí, poca cosa a dir. Simplement que ha estat molt bé, tant des del punt de vista gastronòmic i de servei com des del punt de vista de l’animació i bon ambient del grup. Per molts anys, grup!

S’ha arribat a Badalona cap a les 7 de la tarda.

Etapa 1a: Montblanc - L'Espluga de Francolí

Data: 11 de febrer 2017
Assistents: 25
Distància: 14 km (aproximadament)

Apunts de l’etapa:

Comencem avui una nova ruta, concretament el GR175 conegut com la Ruta del Císter. És una ruta circular que transcorre per les comarques del Alt Camp, Conca de Barberà i l’Urgell. Passa per tres punts importants del Císter: Poblet, Santes Creus i Vallbona de les Monges.

Com que és circular, nosaltres l’hem començat per el punt que ens ha anat millor, que segurament no era la primera etapa oficial. Concretament hem fet el següent itinerari: Sortida des del Montblanc medieval, hem passat per la ermita de Sant Joan de la Muntanya, hem visitat l’ermita de la Santíssima Trinitat, el nucli les Masies, el Monestir de Poblet i per acabar a l’entrada de l’Espluga de Francolí.

El dia ha estat sempre ennuvolat, no hem vist el sol, però no ens ha plogut que és el més desitjable. Etapa molt bonica amb pujada una mica llarga fins arribar a l’ermita de Sant Joan. El temps de trasllat de Badalona a lloc ha estat menys del que ens temíem, no ha arribat a una hora i mitja.

Cal destacar que, a part del caminar, ha estat també una etapa cultural, amb tres llocs interessants per visitar:

1.- Ermita de Sant Joan de la Muntanya. En aquest lloc a començaments del segle XV hi visqué i hi feu penitència Na Elionor d’Aragó, germana de Jaume d’Urgell, tot fugint de la persecució de les tropes de Ferran de Trastàmara, pretendent de la Corona d’Aragó. Casualment, a l’ampli recinte hi hem trobat un grup d’uns dotze voluntaris de Montblanc que des de fa molts anys tenen cura de reconstruir l’ermita i el seu entorn. Un d’ells, molt amable i coneixedor del tema, ens ha fet una magnifica explicació història del lloc. Un cop més, s’ha de constatar que el tema voluntariat és molt important en el nostre país. A la part superior hi ha un mirador des d’on es veu una vista esplèndida.

2.- Hem pogut visitar també l’ermita de la Santíssima Trinitat, que també estava oberta i visitable. És un edifici del segle XVIII situat en una frondosa vall rica en fonts i envoltat d’una gran àrea recreativa. Substitueix a una ermita anterior del segle XIV.

3.- Finalment, ja molt conegut per tots, hem pogut visitar l’església del gran monestir de Santa Maria de Poblet de l’ordre del Císter, amb la seva plaça imponent abans d’entrar al recinte. El 1991 va ser declarat per la UNESCO Patrimoni de la Humanitat.

Poca cosa més a dir: natura, història, monuments i bona companyia per començar una nova aventura de senderisme per Catalunya.