PORTAL    D'ON VENIM    FOTOS I VÍDEOS

Data: 16 d'octubre 2021
Assistents: 21
Distància: 8 km

Per segon dia, després de l’aturada pandèmica, ens hem posat en marxa per fer la segona etapa de la Ruta del Ter. El passat dia 2 vam anar exclusivament al naixement del riu.
Avui tocaria començar, més o menys, a l’ Hostal Pastuira però fins a Setcases hi ha un tram de 4 quilòmetres per carretera, el que és enutjós i perillós, de manera que ho hem obviat per començar a Setcases. El nom de la població és enganyós perquè avui dia n’hi ha moltes més que 7 de cases.
Com sempre, s’ha sortit a les 7 en punt del davant del Museu de Badalona. Avui érem 21, nombre lleugerament inferior al de la primera etapa, però força nombrós. Hem d’alegrar-nos perquè el viatge en autocar és una mica més curt que l’anterior fins a Vallter 2000. Hem baixat de les 2 hores i 30 minuts a les 2 hores justes.
Dia fresquet, no a Badalona però sí a Setcases. A l’arribar s’ha buscat el bar per utilitzar la “toilette” i fer un cafè o similar. El primer s’ha pogut fer però el segon no perquè “la cafetera encara estava freda”. Mentrestant, s’ha pogut visitar l’església. La guia de la ruta diu que a la primera part de recorregut “el sender és estret i puja de valent”. Carai si ha pujat!
Al final de la forta pujada, sempre per la part obaga de la muntanya i sense l’escalfor del sol, hem aprofitat per esmorzar en un pla una mica assolellat. Cal agrair-li a la Isabel les coques que ella mateixa ha fet per acompanyar el cafè que un company havia de portar, però aquest no ha pogut venir i en hem quedat sense el cafè esperat. Quin luxe menjar coca i xocolata ! Gràcies Isabel.
A mida que s’ha anat aixecant el matí el dia ha estat esplèndid, sense calor ni fred. La senyalització del camí és acceptablement bona, encara que no sempre.
Si estem seguit la ruta d’un riu, la lògica diu que ha de fer baixada des del naixement fins la desembocadura al mar, però ja hem vist que els camins per on passem no és així. De totes maneres la segona part de l’etapa sí que ha estat més aviat de baixada. Hem tingut sol, vegetació, tanques de bestiar (que hem hagut d’obrir i tancar en diverses ocasions), rierol, cavalls... Hem passat per Llebró... En definitiva, una magnífica etapa fins arribar a Vilallonga de Ter, on ens esperava l’autocar.
Abans de tornar, però, un esdeveniment: la Rosa ha volgut invitar-nos per celebrar els seus 80 anys, que en realitat va complir el març del 2020 però que “el bitxet” ens ho va endarrerir fins ara. De manera que la festa s’ha acabat amb begudes (principalment cerveses), olives i patates. Moltes gràcies a la més veterana i en forma del grup, i que per molt de temps puguem comptar amb ella!
El viatge de tornada ja no arribà a les 2 hores. Ara no més ens cal esperar la propera etapa!
Això es tot. Avui aquesta crònica és d’un “suplent”, per absència del “cronista titular” a qui desitgem que ja estigui recuperat per la propera.
Francesc

Veure fotos

Ruta del Ter
Etapa 1:
Ulldeter

Data: 2 d'octubre 2021
Assistents: 26
Distància: 8 km

Avui recomencem les excursions del grup desprès de 586 dies de parada, per culpa d’un ‘bitxet’ microscòpic que té molt mala llet i que li diuen Coronavirus - Covid-19, en fi, no cal dir res més, que ja s’ha escrit molt sobre el tema.
Hem sortit del Museu com sempre a les 7,00 del mati, puntuals. Avui havíem de ser 32 i al final ens hem quedat en 26. Desprès d’aquesta llarga parada involuntària hi havia moltes ganes de tornar a caminar i retrobar-nos; això si amb mascareta i mantenint les distàncies. El xofer anava encapsulat en una pantalla de metacrilat.
El viatge és llarg i el paisatge es va tornant més verd i boscós a partir de Ripoll. Enfilem la vall de Camprodon, seguint el curs del Ter, arribem a Setcases i continuem fins a l’estació d’esquí Vallter 2000, on ens deixa l’autocar. Ja són les 9,30 del matí, fa fresca (estem a 11º), el cel és clar, el sol està ja amunt: tot és ideal per caminar. Enfilem el corriol que mena al refugi d’Ulldeter, enmig dels boscos i remuntant el curs del riu, camí molt senyalitzat i fressat pels excursionistes. Han posat alguns ponts de fusta sòlids per travessar el riu, desprès que alguns ja deteriorats caiguessin a l’aigua. Arribem al refugi cap a les 10,00 i fem una parada per esmorzar.
Desprès de mitja hora de parada continuem amunt en direcció al naixement del riu. El pendent és fort, en poca estona es puja un desnivell de 400 m. La pujada es lenta per l’esforç i l’alçada que sembla que et falti oxigen; això i que no estem entrenats per a aquestes alçades. Ara l’aire és fresquet i cal d’abrigar-nos una mica; desprès ja ens traurem roba perquè el sol apreta.
Arribats a un pla, seguim la pista principal que mena al Coll de la Marrana que aviat deixem per seguir un corriol a la dreta, per un terreny pedregós alternant amb prats alpins i arbusts, i travessem els rierols afluents del riu. Aquests dies tot està bastant sec, però en èpoques de més pluja, aquesta prats estan molls i plens de tossals. Així arribem a les runes de l’antic refugi d’Ulldeter acabat el 1909, obra de l’arquitecte modernista Jeroni Martorell i que, lamentablement, ara està destruït.
(Viquipèdia: "Aquest primer refugi a Ulldeter situat a la part alta de circ, a 2.393 m, es va obrir el 25 de juliol de 1909 essent el que es considera el segon refugi de muntanya de Catalunya (el xalet de Cortalets (Taurinyà, Conflent) es va obrir el 1899) i el primer d’Espanya. Construït amb estil noucentista, va estar obert fins a la Guerra Civil quan va quedar tancat i després abandonat fins que va ser parcialment dinamitat pels franquistes per tal que no s'hi aixopluguessin els maquis. Amb el temps va quedar enrunat i actualment només queden dempeus algunes restes amb una placa commemorativa.")
El naixement del riu està emmarcat per un semicercle fet amb grans pedres tallades i posades una sobre l’altra, i per sota hi ha la surgència del riu. Aquí ens fem la foto de conjunt.
La baixada fins al refugi és plàcida. Pel darrera ens empaiten els núvols blancs i esfilagarsats que comencen a ocupar el Coll de la Marrana, indicant un possible canvi de temps.
Mentre nosaltres baixem, grups esparsos d’excursionistes comencen l’ascensió al coll. Continuem pel corriol fins a l’aparcament on ens espera l’autocar. Ja són les 13,00 hores.
Dins de l’autocar ens refem amb fruits secs, galetes i xocolata, i n’hi ha que troben a faltar el vermut (com ens hem tornat!).
Arribem a casa cap a les 15,30; una mica cansats però molt contents. Penso que, en general, ha estat un bon inici de temporada.
Gabriel

Veure fotos

Comencem la ruta del Ter

Situat a l'extrem nord-oriental de Catalunya, el riu Ter inicia el seu curs als Pirineus i desemboca a la mar Mediterrània. Amb una longitud de 208 Km i una superfície de conca de 3.010 KM2, és juntament amb el Llobregat, el riu de més recorregut de la xarxa hidrogràfica Pirineus-Mediterrània. El riu neix a Ulldeter, dins el terme municipal de Setcases, a uns 2.400 metres d'altitud i desemboca a la Gola del Ter, al municipi de Torroella de Montgrí-L'Estartit, després de travessar cinc comarques de Catalunya: Ripollès, Osona, La Selva, Gironès i Baix Empordà.
A la conca del Ter s'hi poden reconèixer la majoria de paisatges naturals d'arreu d'Europa, tota una varietat i riquesa paisatgística que s'explica pel seu enclavament geogràfic, les diferències altitudinals i orogràfiques i l'àmplia variabilitat climàtica que presenta. És un recorregut per la diversitat naturalista, cultural i històrica de Catalunya i també vol ser un just homenatge a un dels seus rius més “treballadors”. La ruta permet descobrir el llegat que el riu ha anat deixant a cantó i cantó de les seves ribes, símbols del dinamisme de la seva gent. I permet també descobrir un paisatge canviant: alta muntanya alpina, mitja muntanya, agrari, costaner, urbà, riberenc i aiguamolls. (Extret de la web ww.rutadelter.cat)

PROPERA SORTIDA:

Lloc: Davant del Museu de Badalona

RUTES ANTERIORS

GR 7. SANT LLORENÇ DE MORUNYS -
COLL DE LA TEIXETA (PRIORAT)